Jak je koncipováno dnešní školství
NaÅ¡e poznatky, pokud jde o dÄ›tskou psychologii i to, jak se vlastnÄ› dÄ›ti uÄà a vstÅ™ebávajà informace, se neustále vyvÃjÃ. Bylo by tedy jen logické, kdyby se tomuto vývoji pÅ™izpůsobovalo i Å¡kolstvÃ, pÅ™edevÅ¡Ãm pak osnovy a pÅ™Ãstup k dÄ›tem samotný. To se vÅ¡ak nedÄ›je, a to z pomÄ›rnÄ› jednoduchého důvodu: Äasté zmÄ›ny by byly pÅ™ÃliÅ¡ drahé a nároÄné. StaÄà si jen vzpomenout, jak dlouho trvalo, než se koneÄnÄ› zavedly jednotné maturitnà zkouÅ¡ky – a ty navÃc nejsou jeÅ¡tÄ› dnes bez problémů. Nelze tedy oÄekávat pružnou reakci na každý nový poznatek.
Â
Â
PÅ™esto nenà pochyb, že naÅ¡e Å¡kolstvà je pomÄ›rnÄ› zkostnatÄ›lé. Základnà osnovy, kterých se doposud držÃme, stejnÄ› jako celkový model Å¡koly, byl koncipován již za dob Rakouska-Uherska. JistÄ›, osnovy proÅ¡ly zmÄ›nami, aby odpovÃdaly novým poznatkům, avÅ¡ak základnà koncept zůstal zachován. Je tedy otázkou, zda by nebylo na Äase jej zmÄ›nit.
Â
Je pravdou, že dneÅ¡nà dÄ›ti, aÄkoliv se to nezdá, majà mnohem ménÄ› Äasu pro sebe, než tomu bylo v minulosti. PÅ™ibyly nové pÅ™edmÄ›ty, takže jsou ve Å¡kole déle. NavÃc majà mnohem vÃce různých kroužků, zájmových aktivit Äi douÄovánÃ. DomácÃch úkolů také pÅ™ibylo, jak se zavedly nové pÅ™edmÄ›ty. To vÅ¡e znamená mnohem vÄ›tÅ¡Ã zátěž a ménÄ› odpoÄinku, pÅ™edevÅ¡Ãm toho aktivnÃho.
Â
Â
Důsledkem je, že dÄ›ti majà mnohem vÃce psychických problémů a hůře Å¡kolu zvládajÃ. Proto se také zhorÅ¡uje nejen jejich prospÄ›ch, ale také celkové znalosti – je po nich požadováno, aby si toho zapamatovaly daleko vÃce, z mnoha různých oborů, dÃky Äemuž pak nemajà takovou kapacitu, aby si uložily do pamÄ›ti nejrůznÄ›jÅ¡Ã podrobnosti.
Â
Proto je jasné, že by byla potÅ™eba znaÄná reforma Å¡kolstvÃ, zejména s ohledem na fakt, že se zmÄ›nila nejen doba, kdy už nevychováváme pracovnÃky, kteřà budou dÄ›lat na smÄ›ny v továrnách, ale také s ohledem na potÅ™eby dÄ›tÃ. Ty jsou zde totiž znaÄnÄ› pÅ™ehlÞeny, což je pomÄ›rnÄ› ironické, když vezmeme v úvahu, že právÄ› ty by mÄ›ly být na prvnÃm mÃstÄ›.